Άγχος στον Αθλητισμό: Τι το προκαλεί και πως αντιμετωπίζεται

Το άγχος είναι ένα διάχυτο, δυσάρεστο, συχνά ασαφές συναίσθημα που εκδηλώνεται με φόβο, ένταση και ανησυχία και που τις περισσότερες φορές συνοδεύεται από σωματικά συμπτώματα (ταχυκαρδία, καρδιακή αρρυθμία, πεπτικές εσωτερικές διαταραχές, ξηροστομία, ωχρότητα, τρόμος, κεφαλαλγία, κ.α.). Οφείλεται συνήθως στο γεγονός ότι οι άνθρωποι στην αλληλεπίδραση με τον εαυτό και το περιβάλλον τους δημιουργούν επιθυμίες. Βάζουν στόχους και έχουν απαιτήσεις. Στη διαδικασία υλοποίησης ενός στόχου ή μιας επιθυμίας παράγεται άγχος, το οποίο προέρχεται από ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες. Ο βαθμός του άγχους, όπως και ο τρόπος διαχείρισής του έχει κυρίως να κάνει με την προσωπικότητα του κάθε ατόμου και τις εμπειρίες που τη συνθέτουν.

Το άγχος στον αθλητισμό προκύπτει συνήθως, από το φόβο του αποτελέσματος του αγώνα. Αυτό συμβαίνει είτε επειδή ο αθλητής ή μια ομάδα είχαν στο παρελθόν εμπειρίες αποτυχίας, είτε αισθάνονται ότι δεν έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα. Συχνά αυτή αίσθηση ανασφάλειας έχει να κάνει και με το πώς χαρακτηρίζουν το επίπεδο των αντιπάλων τους. Όσο πιο ικανούς θεωρούν τους αντιπάλους τους, τόσο περισσότερο άγχος έχουν.  Ακόμη ένας παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει έναν αθλητή σε ταραχή και δυσκολία είναι οι φίλαθλοι, συγγενικά ή οικεία τους πρόσωπα, που πιθανόν να βρίσκονται στις εξέδρες και να τους παρακολουθούν. Αυτό τους προκαλεί άγχος, καθώς σκέπτονται πως αυτές οι ομάδες ατόμων έχουν απαιτήσεις από εκείνους και στη διαδικασία να ανταποκριθούν σε αυτές αγχώνονται μήπως τους απογοητεύσουν.


Όπως φαίνεται από όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω, τις πλείστες φορές οι αθλητές προκαλούν οι ίδιοι άγχος στον εαυτό τους. Προέρχεται από δικές τους αρνητικές σκέψεις, ανασφάλεια και μειωμένη αυτοπεποίθηση. Από την άλλη πλευρά όμως, δεν είναι εφικτό για έναν επαγγελματία, ο οποίος έχει στόχους, επιθυμίες και ανάγκη από την αναγνώριση των προσπαθειών του, να διακατέχεται από απάθεια και απόλυτη χαλάρωση. Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ πιθανόν, να έχει αρνητικά αποτελέσματα στην απόδοσή του και στην εκπλήρωση των προσδοκιών του.


Πολλές θεωρίες υποστηρίζουν ότι το άγχος μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμο για έναν αθλητή, όταν την ένταση που του δημιουργεί το συναίσθημα του άγχους, μπορεί να τη μετατρέψει σε ενέργεια για τον αγώνα, σε δυναμικότητα για να παρουσιάσει τον καλύτερο του εαυτό. 

Τρόποι Αντιμετώπισης

  •    Αναγνωρίστε τη δύναμη του μυαλού και την επιρροή του στην απόδοση

Υιοθετήστε θετικό αυτό-διάλογο και σκέψεις οι οποίες σάς κάνουν να νιώθετε σιγουριά και ψυχική δύναμη για αύξηση της αυτοπεποίθησής σας

  •     Μην παραμένετε στα λάθη σας

Μην κριτικάρετε τον εαυτό σας συνεχώς αλλά οραματιστείτε επιτυχημένες στιγμές σας και παραμείνατε σε αυτές.

  •     Καλλιεργήστε την αυτογνωσία σας

Έχετε πάντα κατά νου ότι η αυτοπεποίθηση χτίζεται από τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, σε τι εστιάζουμε την προσοχή μας και στο πώς αντιδρούμε στα διάφορα γεγονότα.

 

  •     Ενισχύστε την αισιοδοξία σας

Πιστέψτε ότι η προηγούμενη καλή σας απόδοση οφείλεται σε εσάς και μπορεί να επαναληφθεί και να μεταφερθεί και σε άλλες ικανότητές σας 

 

  • Κυνηγήστε το όνειρο σας

Πιστέψτε ότι μπορείτε να καταφέρετε το αδύνατο και δουλέψτε για ένα εξαιρετικό επίτευγμα.

 

  •    Εστιάστε στην επιτυχία

Μετά από κάθε προπόνηση ή αγώνα ανατρέξτε στη βελτίωση που είχατε, στο τι καινούριο καταφέρατε και σε τι αισθάνεστε ότι ξεπεράσατε τον εαυτό σας.

  •     Γίνετε ο καλύτερος φίλος σας, ο μεγαλύτερος θαυμαστής σας και ο   σπουδαιότερος προπονητής σας

Οραματιστείτε τον σημαντικότερο άνθρωπο που είχατε στη ζωή σας και σας έδινε σωστές και ενθαρρυντικές συμβουλές και βάλτε τον εαυτό σας σε αυτή τη θέση.

 

Loukas Christodoulou